För dig som vill göra om hemma finns det två möjligheter, HFAB:s underhållsfond eller hyreshöjande val. Underhållsfonden kan användas till målning av väggar och tak, tapetsering, golvbyte och slipning av parkettgolv. Med sortimentet i hyreshöjande val höjer du standarden i din lägenhet. Du kan till exempel installera diskmaskin, tvättmaskin eller parkettgolv.
Underhållsfonden kan användas till målning av väggar och tak, tapetsering, golvbyte eller slipning av parkettgolv. HFAB avsätter varje månad en summa pengar från hyran till lägenhetens underhållsfond, detta för att kunna göra framtida uppdateringar. Det är sedan du som hyresgäst som kontaktar HFAB för att göra en förfrågan om att använda lägenhetens samlade belopp från underhållsfonden.
Hyreshöjande val erbjuder ett sortiment som höjer standarden i din lägenhet. Det kan till exempel vara installation av diskmaskin, tvättmaskin eller parkettgolv. Hyreshöjande val kan du göra om du ska flytta in i en lägenhet där standarden behöver förbättras.
Vill du boka en tid för prata om förfrågningar som gäller underhållsfonden eller hyreshöjande val lägger du ett ärende på Mina sidor. Överst på sidan hittar du en knapp som leder dig dit. Vill du kontakta oss på annat sätt hittar du våra öppettider och kontaktvägar här.
På dina betalda hyresavier kan du se lägenhetens fondsaldo.
1. Lägg ett ärende på Mina sidor eller kontakta vårt kundcenter. Då skickas ditt ärende vidare till din kundvärd.
2. Förbered dig genom att kolla igenom våra tidsfrister för underhåll, vår prislista och din lägenhetsritning för att se vad du kan göra i din lägenhet. Lägenhetsritningen hittar du på Mina sidor. Ta del av våra materialval i broschyrerna här nedanför och notera vilken färg, tapet eller golv du önskar.
3. Din kundvärd kontaktar dig för att boka in en tid, antingen en telefontid eller ett besök i din lägenhet.
4. Om din förfrågan om underhåll blir godkänd skickar kundvärden ett beställningserkännande till dig via mejl. Detta beställningserkännande behöver du signera med BankID. Om din förfrågan inte blir godkänd kommer din kundvärd att informera dig om det.
5. När vi har fått tillbaka ditt signerade beställningserkännande kommer en av våra entreprenörer att kontakta dig för att boka in ett startdatum för arbetet.
6. Om du inte är nöjd med HFAB:s beslut som rör förfrågan om att använda underhållsfonden kan du överklaga det. Överklagan ska lämnas skriftligt till HFAB inom tre veckor från att du har fått beslutet. Tänk på att skriva varför du vill överklaga beslutet och motivera varför det bör ändras. Beslut som gäller hyreshöjande val kan inte överklagas.
Inför en inflyttning gör vi en besiktning av din lägenhet för att kontrollera standarden och för att åtgärda eventuella fel. Det är viktigt för oss att du ska trivas i din lägenhet från start. Har du möjlighet till nya materialval ska du ha fått den informationen innan inflytt.
Har det blivit dags att välja?
Gör dina val här
Halmstads Fastighets AB
Fredrik Ströms gata 6
Box 147, 301 04 Halmstad
035-13 83 00
info@hfab.se
Observera att uppgifter och synpunkter som du lämnar via hfab.se kan bli allmän handling och behandlas enligt offentlighetsprincipen.